een konijn moet altijd een schoon achterwerk hebben

Myiasis

Myiasis of madenziekte wordt veroorzaakt door vliegen. Vliegen worden aangetrokken als het konijn vieze vacht heeft door aangekoekte ontlasting bij te zachte ontlasting, bij urine incontinentie of bij open wondjes. De vlieg legt eitjes in het gebied rond de anus van het konijn. Uit de eitjes komen maden die onder de huid kruipen, zich voeden aan het konijn en daardoor ernstige schade aanrichten.

Wat zijn de symptomen?

• Het gebied rond de anus van het konijn kan vies en nat zijn.
  • Het konijn kan stinken.
  • Het konijn kan suf/ sloom zijn.
  • U kunt maden op het konijn aantreffen.
  • Er kunnen vliegen te zien zijn in het hok.

Wat te doen als u maden op uw konijn aantreft of u vermoedt dat u konijn maden heeft?
Neem direct contact met ons op om een afspraak te maken ook als u het probleem opmerkt buiten openingstijden. Het is van belang dat we uw konijn snel op de praktijk hebben om een diagnose te stellen en de behandeling te starten. De maden kunnen in een zeer korte tijd zoveel schade bij uw konijn aanrichten dat we in sommige gevallen genoodzaakt zijn het konijn in te laten slapen.

Hoe behandelen we myiasis?
De behandeling bestaat uit een injectie die de maden doodt. Daarnaast wordt het konijn gewassen met een speciale anti-parasitaire shampoo en plukken we handmatig alle levende maden van het konijn. Aangezien het een zeer pijnlijke aandoening is, krijgt het konijn pijnstillers en soms antibiotica. De eerste dagen moet het konijn binnen blijven in een binnenhok op oude kranten of oude handdoeken. Bij elk ziek konijn is het belangrijk dat het konijn goed blijft eten of gevoerd wordt.

Hoe kunt u myiasis voorkomen?
Controleer iedere dag uw konijn door het op te tillen en de onderkant te bekijken. Ziet u plakkerige ontlasting rond de anus of staart zitten, haal dit dan voorzichtig weg of was de achterkant van het konijn; dit maakt de ontlasting zacht en makkelijker te verwijderen. Het is niet verstandig om klitten of klonten weg te knippen, want het velletje van het konijn is erg teer en u knipt makkelijk in de huid. Met de juiste voeding en verzorging voorkomt u problemen met te zachte ontlasting.

Houd het hok en de omgeving van het hok goed schoon. Zeker in de warmere periodes van het jaar zien we de vliegen het meest. Er bestaat een vliegen-afwerende spray waarmee u uw konijn en het hok kunt behandelen om de vliegen te weren.